Jongerencampagne Pensioenfederatie: Nuietsdoenaanjepensioen.nl

Voor pensioenfondsen is het een uitdaging om met jonge deelnemers in contact te komen. Veel jongeren denken: ‘het zal allemaal wel’ of ‘pensioen? Dat is iets voor later’. Met de awareness-campagne Nuietsdoenaanjepensioen.nl (voor jongeren in de leeftijd 25 tot 35 jaar) wil de Pensioenfederatie het bewustzijn dat pensioen ook nu belangrijk is, vergroten. Dankzij (gedragswetenschappelijk) onderzoek en leren in de praktijk komen we steeds meer te weten over hoe we jongeren over pensioen kunnen bereiken. Zo blijkt uit doelgroeponderzoek, in 2020 uitgevoerd door de Pensioenfederatie onder jongeren in de leeftijd van 25 tot 35 jaar, dat veel jongeren niet weten wanneer ze iets aan hun pensioen moeten doen. Daarom is het noodzakelijk om te beginnen bij de basis: communiceren van die momenten waarop pensioen belangrijk is.

Doel: hoog bereik en vertellen dat pensioen bij life-events relevant is
Het doel van Nuietsdoenaanjepensioen is antwoord geven op de vraag ‘wanneer moet je iets doen aan je pensioen?’. De boodschap is: ‘Nieuwe partner, baan of huis? Nu iets doen aan je pensioen.nl’.

Om de boodschap bij zoveel mogelijk jongeren onder de aandacht te brengen, realiseren we een groot bereik. Daarom bestaat de jongerencampagne uit mediacampagnes en branded contentsamenwerkingen op platforms die een groot bereik hebben onder relevante subdoelgroepen van de doelgroep jongeren (voor de campagne kozen we Intermediair, Nu.nl en Ouders van Nu).  Op deze manier bereiken we een grote deel van de doelgroep. We maken onze boodschap extra relevant met specifieke targeting op life-events. In 2020 en 2021 zijn de advertenties ruim 22 miljoen keer bekeken. De website met korte, duidelijke informatie en handige checklists die jongeren op weg helpen nu iets te doen aan hun pensioen is in 2021 ruim 61.000 keer bezocht. Ook in 2022 gaan we door met branded contentsamenwerkingen en mediacampagnes. Je kunt de campagne volgen op Facebook en Instagram.

Persoonlijke overtuiging: pensioen zichtbaar maken
Ik denk dat we een wereld aan betrokkenheid bij het onderwerp pensioen zullen winnen als we laagdrempelig en breed informatie over pensioen aanbieden. Nu is vrijwel alleen op de website van je pensioenfonds informatie over pensioen te vinden. Deze informatie voelt zakelijk en formeel. Op andere websites die jongeren veel bezoeken (voor fun of interesse) of raadplegen (voor hulp en informatie) staat vaak niets over pensioen. Terwijl we bij verschillende onderwerpen een logische koppeling met pensioen kunnen maken. Daarnaast hoeven we niet meteen álle informatie te vertellen. Een klein beetje informatie kan al nieuwsgierig maken naar hoe het bij jou geregeld is of bijdragen aan vergroten van het bewustzijn. Bekend maakt bemind. Door slim te netwerken en samen te werken, kunnen we stappen zetten. Ik ben benieuwd: Welke bronnen bezoek jij dagelijks? En wat voor informatie zou je daar over pensioen kunnen delen of plaatsen?

Meer informatie of contact? Mail naar marleen.veldhuis@pensioenfederatie.nl.

Activiteiten

Geen activiteiten gevonden.

Nieuwsbrief

Blijft op de hoogte van onze activiteiten, events en meer:

To top